Wat betekent de naam Bo-Ass eigenlijk? Jongeren hebben daar de vreemdste ideeën over. Het is heel eenvoudig, het staat voor Van den Bos Assurantiën. Een naam waarvan bijna iedereen direct weet dat daar verzekeringen mee worden bedoeld. In juni bestaat Bo-Ass 30 jaar, maar de voorgeschiedenis gaat verder terug.
Vader Maarten van den Bos (menig oudere Alblasserdammer kent hem uit het supermarktwezen aan de Kerkstraat en de VéGé aan de Touwbaan), had al een Assurantiekantoor in Alblasserdam onder de naam Van den Bos Assurantiën. Piet van den Bos, grondlegger van Bo-Ass, heeft daar ook zijn roots liggen, maar hij heeft er destijds voor gekozen om zelfstandig een bedrijf te starten.
Ontwikkeling van het bedrijf
Het begon voor Bo-Ass Financiële Diensten (Hypotheken en Verzekeringen) op 4 juli 1988 toen Piet het bedrijf inschreef bij de Kamer van Koophandel. Sinds de oprichting is er veel gebeurd. Door de overname van diverse assurantieportefeuilles van tussenpersonen die ermee stopten, groeide het bedrijf gestaag. In totaal zijn er negen bedrijven overgenomen, waar-onder twee keer het bedrijf van vader Maarten van den Bos. Piet: 'Een belangrijke omslag heeft plaatsgevonden in 2002 door de overname van het verzekeringskantoor van Hugo en Pieta Dekker in Nieuw- Lekkerland. Hierdoor kreeg ons bedrijf een geweldige
boost, met name dieper de polder in. Hoewel we veel klanten hebben in Rotterdam en omgeving, mag ik graag werken met klanten uit de polder. De mentaliteit is anders en sluit misschien wel beter aan bij die van mij.' Er werken nu zes mensen in het Alblasserdamse kantoor, waarvan enkelen parttime. Piet is niet de enige man aan het roer, hij wordt bijgestaan door Bas van Scheppingen, sinds 2004 aan het bedrijf verbonden en sinds 2011 Piets compagnon.
Maatwerk
Bas: 'We hebben een groot gedeelte van het admini-stratieproces uitbesteed aan een backoffice. Hierdoor
hebben wij er 80 collega's bij gekregen, die ons een groot deel van het routinewerk uit handen nemen. Dankzij dit “backoffice systeem” krijgt ons team in Alblasserdam meer ruimte om het contact met klanten te onderhouden en ze bij te staan bij een eventuele schade.' Verzekeringswerk is een heel persoonlijk gebeuren. Of het nu gaat om een particulier die meer wil weten over een relatief eenvoudige verzekering of een complexe bedrijfsmatige verzekeringszaak. Elke verzekering krijgt de volle aandacht en wordt ondergebracht bij de maatschappij die er het beste bij past. Piet: 'We verzekeren bijna alles, pakweg zo'n 98 % van het aanbod kan via onze bemiddeling verzekerd worden. Natuurlijk kunnen we niet alles zelf. Je moet wel je verantwoordelijkheden kennen. Als je er geen verstand van hebt, dan moet je gebruikmaken van
externe expertise. Dat doen we per definitie, omdat elk object degelijk verzekerd moet worden tegen de juiste waarde. Dat is voor alle partijen het belangrijkst. Er komt dan een specialist op dat specifieke gebied aan te pas, meestal afkomstig van een grote verzekeraar. Samen proberen we de klant het beste te bieden.' Piet zegt trots: 'Onze standaard is dat we maatwerk leveren.'
Cowboys
In de tijd dat het allemaal niet op kon, is er veel misgegaan in de branche. Agenten – door Piet aangeduid als “cowboys” – verzekerden alles wat los en vast zat, ongeacht of de klant er behoefte aan had. Sommige verzekeringen overlapten elkaar of waren totaal overbodig. Tegenwoordig is dat ondenkbaar. De vraag hoort te zijn: is zo'n verzekering nodig of nuttig en hoeveel wil de klant voor een bepaald risico uitgeven. Bas: 'Ons uitgangspunt was en is dat we alleen producten adviseren die wij, in dezelfde omstandigheden, ook zouden willen of, gezien de risico's, nodig zouden hebben. Als de klant ooit een beroep moet doen op de polis, dan is het van belang dat de klant begrijpt wat de polisvoorwaarden inhouden en wat zij van het product mogen verwachten. Het geven van nazorg is nét zo belangrijk als het afsluiten van de verzekering.'
Scholing en bijscholing
Er geldt een WFT-diplomaplicht (Wet op het Financieel Toezicht) voor alle financiële adviseurs. Hiermee wordt gewaarborgd dat de klant erop kan vertrouwen dan zijn financieel adviseur beschikt over ac-tuele kennis en vaardigheden om een passend advies te geven. De Bo-Ass adviseurs voldoen aan die eis. Daarvoor moeten zij eenmaal per drie jaar een Permanent Educatie (voortdurend up-to-date zijn) examen afleggen. 'Voor onze hypotheekklanten hebben we gekozen voor een extra aanvullende waarborg in de vorm van het diploma: Erkend hypotheekadviseur. Dit label voeren wij sinds 2002. De eigen woning is
één van de belangrijkste beslissingen in het leven van de klant. Niet alleen bij de aankoop, maar ook bij scheiding, oversluiten of als zij onverwacht in het inkomen terugvallen, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Wij geven daar vooraf inzicht in.'
Invloed van buitenaf
Vaak haalt een toekomstige klant zijn basiskennis van internet (óók van de eigen Bo-Ass site) en gaat daarmee naar een lokale adviseur voor de details. Piet: 'Concurrentie? Natuurlijk bestaat die, maar we praten liever over collega's. Verzekeringsfraude? Gezien de band met onze klanten hebben wij er, denk ik, weinig mee te maken. Als het al gebeurt, dan weigeren we onze medewerking. Reden hiervoor is dat het ervoor zorgt dat de goedwillende klant een hogere premie moet betalen. Wij proberen duidelijk te zijn en onze klanten weten dat en waarderen het!'