Ga direct naar

30 jaar Bo-Ass FinanciŽle Diensten

Wat betekent de naam Bo-Ass eigenlijk? Jongeren hebben daar de vreemdste ideeën over. Het is heel eenvoudig, het staat voor Van den Bos Assurantiën. Een naam waarvan bijna iedereen direct weet dat daar verzekeringen mee worden bedoeld. In juni bestaat Bo-Ass 30 jaar, maar de voorgeschiedenis gaat verder terug.

Vader Maarten van den Bos (menig oudere Alblasserdammer kent hem uit het supermarktwezen aan de Kerkstraat en de VťGť aan de Touwbaan), had al een Assurantiekantoor in Alblasserdam onder de naam Van den Bos AssurantiŽn. Piet van den Bos, grondlegger van Bo-Ass, heeft daar ook zijn roots liggen, maar hij heeft er destijds voor gekozen om zelfstandig een bedrijf te starten.

Ontwikkeling van het bedrijf
Het begon voor Bo-Ass FinanciŽle Diensten (Hypotheken en Verzekeringen) op 4 juli 1988 toen Piet het bedrijf inschreef bij de Kamer van Koophandel. Sinds de oprichting is er veel gebeurd. Door de overname van diverse assurantieportefeuilles van tussenpersonen die ermee stopten, groeide het bedrijf gestaag. In totaal zijn er negen bedrijven overgenomen, waar-onder twee keer het bedrijf van vader Maarten van den Bos. Piet: 'Een belangrijke omslag heeft plaatsgevonden in 2002 door de overname van het verzekeringskantoor van Hugo en Pieta Dekker in Nieuw- Lekkerland. Hierdoor kreeg ons bedrijf een geweldige boost, met name dieper de polder in. Hoewel we veel klanten hebben in Rotterdam en omgeving, mag ik graag werken met klanten uit de polder. De mentaliteit is anders en sluit misschien wel beter aan bij die van mij.' Er werken nu zes mensen in het Alblasserdamse kantoor, waarvan enkelen parttime. Piet is niet de enige man aan het roer, hij wordt bijgestaan door Bas van Scheppingen, sinds 2004 aan het bedrijf verbonden en sinds 2011 Piets compagnon.

Maatwerk
Bas: 'We hebben een groot gedeelte van het admini-stratieproces uitbesteed aan een backoffice. Hierdoor hebben wij er 80 collega's bij gekregen, die ons een groot deel van het routinewerk uit handen nemen. Dankzij dit ďbackoffice systeemĒ krijgt ons team in Alblasserdam meer ruimte om het contact met klanten te onderhouden en ze bij te staan bij een eventuele schade.' Verzekeringswerk is een heel persoonlijk gebeuren. Of het nu gaat om een particulier die meer wil weten over een relatief eenvoudige verzekering of een complexe bedrijfsmatige verzekeringszaak. Elke verzekering krijgt de volle aandacht en wordt ondergebracht bij de maatschappij die er het beste bij past. Piet: 'We verzekeren bijna alles, pakweg zo'n 98 % van het aanbod kan via onze bemiddeling verzekerd worden. Natuurlijk kunnen we niet alles zelf. Je moet wel je verantwoordelijkheden kennen. Als je er geen verstand van hebt, dan moet je gebruikmaken van externe expertise. Dat doen we per definitie, omdat elk object degelijk verzekerd moet worden tegen de juiste waarde. Dat is voor alle partijen het belangrijkst. Er komt dan een specialist op dat specifieke gebied aan te pas, meestal afkomstig van een grote verzekeraar. Samen proberen we de klant het beste te bieden.' Piet zegt trots: 'Onze standaard is dat we maatwerk leveren.'

Cowboys
In de tijd dat het allemaal niet op kon, is er veel misgegaan in de branche. Agenten Ė door Piet aangeduid als ďcowboysĒ Ė verzekerden alles wat los en vast zat, ongeacht of de klant er behoefte aan had. Sommige verzekeringen overlapten elkaar of waren totaal overbodig. Tegenwoordig is dat ondenkbaar. De vraag hoort te zijn: is zo'n verzekering nodig of nuttig en hoeveel wil de klant voor een bepaald risico uitgeven. Bas: 'Ons uitgangspunt was en is dat we alleen producten adviseren die wij, in dezelfde omstandigheden, ook zouden willen of, gezien de risico's, nodig zouden hebben. Als de klant ooit een beroep moet doen op de polis, dan is het van belang dat de klant begrijpt wat de polisvoorwaarden inhouden en wat zij van het product mogen verwachten. Het geven van nazorg is nťt zo belangrijk als het afsluiten van de verzekering.'

Scholing en bijscholing
Er geldt een WFT-diplomaplicht (Wet op het Financieel Toezicht) voor alle financiŽle adviseurs. Hiermee wordt gewaarborgd dat de klant erop kan vertrouwen dan zijn financieel adviseur beschikt over ac-tuele kennis en vaardigheden om een passend advies te geven. De Bo-Ass adviseurs voldoen aan die eis. Daarvoor moeten zij eenmaal per drie jaar een Permanent Educatie (voortdurend up-to-date zijn) examen afleggen. 'Voor onze hypotheekklanten hebben we gekozen voor een extra aanvullende waarborg in de vorm van het diploma: Erkend hypotheekadviseur. Dit label voeren wij sinds 2002. De eigen woning is ťťn van de belangrijkste beslissingen in het leven van de klant. Niet alleen bij de aankoop, maar ook bij scheiding, oversluiten of als zij onverwacht in het inkomen terugvallen, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Wij geven daar vooraf inzicht in.'

Invloed van buitenaf
Vaak haalt een toekomstige klant zijn basiskennis van internet (ůůk van de eigen Bo-Ass site) en gaat daarmee naar een lokale adviseur voor de details. Piet: 'Concurrentie? Natuurlijk bestaat die, maar we praten liever over collega's. Verzekeringsfraude? Gezien de band met onze klanten hebben wij er, denk ik, weinig mee te maken. Als het al gebeurt, dan weigeren we onze medewerking. Reden hiervoor is dat het ervoor zorgt dat de goedwillende klant een hogere premie moet betalen. Wij proberen duidelijk te zijn en onze klanten weten dat en waarderen het!'



11-10-2018
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als AddThis, YouTube of Facebook kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.
Meer informatie

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan de site gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video’s van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top